Vysokoškolsképráce.cz

Blog

Umělá inteligence a bakalářská práce: Proč to nejde dohromady

Umělá inteligence znázorněna postavou a kódem
Umělá inteligence je velkým fenoménem dneška. Stále více se začíná užívat i ve světě školství. Někteří studenti se nebojí nástroje jako ChatGPT používat i pro psaní své seminární, bakalářské či diplomové práce. S tím však souvisí celá řada rizik, která by měl pisatel bakalářské či jiné odborné práce vědět.

Jako portál Vysokoškolsképráce.cz, který má četné zkušenosti s přípravou podkladů pro studenty na tuzemských univerzitách, víme, proč se využívání umělé inteligence pro psaní odborných textů nedoporučuje. V tomto článku přinášíme konkrétní seznam důvodů, které by měl každý student před používáním umělé inteligence vědět.

Nechcete riskovat tvorbu práce pomocí AI? Nebo chcete práci napsanou AI zkontrolovat?

Nechte si práci napsanou AI opravit našimi odborníky. Ti vám mohou pomoct i s vypracováním celé práce.

Umělá inteligence si vymýšlí

Jestliže již máte s nástroji AI alespoň drobné zkušenosti, tak možná víte, jak často mají nástroje typu ChatGPT tendenci lhát a vymýšlet si. Vygenerovaný text v řadě případů obsahuje celou řadu nepravd či polopravd, které zkušení odborníci poměrně snadnou a rychle odhalí. Student je však v některých případech nepozná.

Pokud taková lež či polopravda následně v akademickém textu zůstane, tak vedoucí, oponent či jiný hodnotitel ji následně poměrně jednoduše objeví. V lepším případě se tyto osoby následně studentů ptají, kde takovou informaci vzali, v horším případě zjistí, že jste k psaní využívali právě umělou inteligenci a vygenerovaný text nebyl ani pořádně zkontrolován či ověřen. Studie zároveň varují, že umělá inteligence má u žáků tendenci negativně ohrožovat vývoj kritického myšlení.

Pedagogové nevidí text psaný AI rádi

Naprostá většina pedagogů vnímá používání umělé inteligence ke generování odborných textů negativně. Jedním z důvodů jsou neověřené a často zavádějící informace, zároveň jsou ale problémy i ve vztahu k citacím. Umělá inteligence totiž často nezvládá kvalitně a důvěrně citovat. Vymýšlí si a s tím souvisí další potíže, které se studentovi a pisateli odborné práce mohou vymstít.

Student může používáním nástrojů umělé inteligence poměrně rychle přijít o důvěru svého pedagoga, oponenta či komise. Je totiž zřejmé, že všechny generované texty umělou inteligencí jsou velmi obdobné. Mají podobný rukopis i skladbu vět. Pro pedagoga ani jakéhokoliv čtenáře je velmi jednoduché odhalit, že text nepochází z ruky studenta, ale umělého nástroje.

Pozor na AI Checkery

Podobně jako se v posledních letech rozmohly nástroje na kontrolu plagiátorství, se dnes začínají objevovat i takzvané AI Checkery. Jedná se kupříkladu o ZeroGPT nebo Scribbr. Na trhu jich je již poměrně značné množství a začínají se postupně přesouvat i do škol. Pedagogové se díky nim snaží čím dál častěji objevit, jestli student zpracoval své dílo sám, nebo mu pomohla AI.

Do budoucna je navíc možné očekávat, že role takzvaných AI checkerů bude stoupat i dál. Pro studenta může jít o další komplikaci, která by mohla zkomplikovat jeho cestu k obhajobě bakalářské, diplomové či jiné práce. Zároveň by používání AI pro psaní podobného díla mohlo narušit cíl v podobě získání vysokoškolského titulu.

Zdroj fotografie: Pixabay

Sdílet článek